maandag 15 oktober 2012

"Special Edition"

Buongiorno a tutti!

Mits enige vertraging** kondig ik hier mijn langverwachte "Special Edition" aan, die de harten zal verblijden van zij bij wie het lezen van mijn vertelsels al de keel uithangt. Om jullie daar in het mistroostige België een wat beter zicht te geven op mijn doen en laten hier, heb ik namelijk besloten om deze keer mijn blog te vullen met foto's, véél foto's, die jullie allemaal waarschijnlijk stikjaloers zullen maken:-).

(** Het probleem met mijn laptop was geen probleem, maar gewoon de "Numlock"-toets die blijkbaar ingeschakeld was... Jaja, soms snap ik zelf ook niet hoe ik in godsnaam ooit zo ver ben geraakt op de unief...)


Goed, laat ik misschien beginnen met het ietwat saaiere gedeelte, namelijk de werkelijke reden waarom ik me hier in Pisa bevind: mijn studies.
Hieronder kan je de faculteit zien waar ik het meest van mijn lestijd slijt:

La Facoltà di Lingue e Letterature Straniere.

En de boeken die ik reeds in m'n bezit heb:-):

Voor de cursussen: Linguistica Applicata, Sociolinguistica, Glottologia 
en Filosofia del Linguaggio.
En in het midden, inderdaad: lesnotities!:-)


Hieronder is het uitzicht te zien dat ik elke dag kan waarnemen op de terugweg van mijn faculteit naar huis:

Lungarno
(Dit is wel al eens de moeite om naar de les te gaan, niet?)

Dit was dus in het kort waar ik me overdag in de week mee bezig hou: naar de les gaan (sinds ik een werkende wekker heb, heb ik nog geen enkele les gemist:-)) én studeren (daar werk ik nog aan).


Maar 's avonds en in het weekend heb ik natuurlijk andere bezigheden.
Dit is bijvoorbeeld waar ik al 2 zaterdagen na elkaar mee heb weten te vullen: 
Zon, Zee en Strand!

Oktober?? 


Bovendien ben ik afgelopen zaterdag samen met Vito en Aaliyah (cf. infra) een prachtig stukje natuur gaan bewonderen in de buurt van Castiglioncello (badstad op zo'n 3 kwartier rijden van Pisa).

Zaaaaaaaalig!





Nu wordt het toch ook eens grondig tijd dat ik jullie hier il mio nuovo amico voorstel:

Vito Schiraldi:


Vito studeert net als ik aan de Universiteit van Pisa, maar dan wel Fysica. Ik heb hem leren kennen op de site van Couchsurfing (met dank aan Stan!:-)), de dag dat ik wanhopig op zoek was naar een kamer en dus nog altijd vastzat in die verdomde B&B zonder ontbijt. 
Ik heb weliswaar nooit bij hem moeten couch-surfen, aangezien ik diezelfde avond nog telefoon heb gekregen van Cristina, en de rest is jullie wel bekend (en zo niet: cf mijn vorige berichten).

Vito is een zeer aangenaam en behulpzaam persoon, via hem heb ik al mensen van over heel Europa ontmoet. (wel niet zo bevorderend voor m'n Italiaanse taalvaardigheid, maar tot daar aan toe). 
Zo waren er bijvoorbeeld vorige week twee Spaanse meisjes bij hem te gast, met wie ik me kostelijk heb geamuseerd; en dit weekend logeerde Aaliyah bij hem, een levendig spring-in-het-veld uit Engeland.

Laura (1 van de Spaanse meisjes), Vito & ik
op één van onze avondjes uit.

Ohja, en bijna vergeten maar Vito komt uit Puglia (het zuiden van italië) en hij is 26 jaar oud, ook al zou je dat soms betwijfelen...

Aaliyah en Vito, zandkastelen bouwend op het strand
van Castiglioncello.


Natuurlijk moeten er buiten naar de les gaan, studeren en uitgaan nog andere dingen gedaan worden om te overleven, namelijk: mangiare!
Hieronder is te zien wat ik op een doordeweekse dag zoal eet:

La collazione (ontbijt):

Schandalig on-italiaanse koffie van een schandalig
goedkoop merk.

Il pranzo (middagmaal):

Passato di verdure con un cucchiaio di pesto
(groentensoep met een lepeltje pesto)
e un carpaccio di mozzarella e pomodori
con un po' di sale e oregano.
Buonissimo!

La cena (avondmaal):

Primo Piatto:
Farfalle al pesto e rucola

Secondo Piatto:
Pollo con ananas
(kip op een bedje van ananas).
Verrukkelijk, al zeg ik het zelf.

















Zoals je kan zien beginnen zelfs mijn eetgewoonten zich al te schikken naar de Italiaanse norm, vooral mijn avondmaal kun je al zonder twijfel volledig Italiaans noemen: eerst de pasta, dan het vlees (enkel het bedje van ananas is misschien niet zo gebruikelijk in Italië, maar kom, Einstein is ook niet groot geworden door binnen de hokjes te denken hé;-)).


En niet te vergeten natuurlijk, m'n dessert (of tussendoortje, of tussen-tussendoortje) bestaat meestal uit:

Un gelato!



Als er wordt gegeten, moet er vanzelfsprekend ook worden gedronken.
Zie dus hier, mijn 2 favoriete Italiaanse dranken:

1. Cappuccino


Als je weet dat het hier 2u in de namiddag is,
zie je natuurlijk onmiddelijk wie de echte Italiaan is...
Cappuccino is inderdaad nog altijd mijn grootste on-italiaanse zonde:
ik drink het op gelijk welk moment van de dag, behalve 's ochtends,
van tegendraads gesproken...


2. Sambuca

Mmmmmmmm:-)

Vito en ik hebben trouwens een grootse ontdekking gedaan: Sambuca=Ricard! (of toch ongeveer).
Bewijs: zie het glas op de foto.
Raar maar waar, hier wordt Sambuca altijd puur gedronken, wat met een alcoholpercentage van 40% af en toe toch wel eens hard kan aankomen, als je begrijpt wat ik bedoel...
Als je hier zegt dat je water bij je Sambuca wil, word je bekeken alsof je van Mars komt, wat in België net omgekeerd zou zijn als je ergens Ricard zou bestellen en er geen water zou bij krijgen.
Dit bewijst dus nog maar eens dat iedereen blijkbaar zo z'n gewoontes heeft en dat we er soms meer aan gebonden en door gedefiniëerd zijn dan we zelf zouden denken (dit even ter zijde).


Nu wil ik jullie graag meenemen op een mini-rondleiding door Pisa.
We beginnen bij de uitgaansbuurt:

Piazza Garibaldi
Waar er altijd leven is 's avonds
(weliswaar maar tot rond 2u ...).

Dan wat verder in het centrum komen we op Piazza dei Cavalieri:

Er was toevallig ook een gezellig marktje aan de gang
waar ik voor slechts 3euro een kookboek heb kunnen
kopen met al de Italiaanse specialiteiten geordend per regio.
Ik weet dus wat ik zal kunnen doen eens terug in België:-).
En wat zeker ook niet mag ontbreken op mijn rondleiding is Piazza dei Miracoli:

Vito, Aaliyah en ik voor de Duomo en de scheve toren.


Maar...  De werkelijke attracties op Piazza dei Miracoli zijn niet de gebouwen, maar de toeristen:



Je ziet er werkelijk de vreemdste taferelen,
hoogst amusant naar mijn mening:-).



Zo, om af te sluiten wil ik jullie graag eens het huis en de buurt waar ik woon laten zien:

De omgeving:

Dit is het oude kerkje om de hoek, waarvan de toren
mogelijker nog schever staat dan die
 op Piazza dei Miracoli.
Mijn fitnesscentrum.
Hier kom ik dus elke dag fitnessen.
(Het is wel degelijk fitnessapperatuur wat je hier ziet, géén speeltuin)

Mijn tijdelijk verblijf:


Dit is de voorkant van Cristina's huis (met het gele gedeelte bovenaan).
Mijn kamer bevindt zich achter de 2 eerste groene luiken.

De keuken.
De Badkamer.
Mijn kamer.
De aandachtigen onder jullie zien waarschijnlijk onmiddellijk dat er nog maar 1 bed in m'n kamer staat.
Dat komt omdat ik door het andere bed ben gezakt, simpelweg door erop te gaan zitten.
Vraag me niet hoe ik het gedaan heb, maar inderdaad, ik ben er in geslaagd om al iets naar de kl*** te helpen en ik was hier misschien juist 1 week... 
Als ik zo verder doe sta ik binnen de maand weer op straat...

Voila, ik hoop dat jullie je nu een beetje meer kunnen inbeelden hoe zalig het het hier wel niet is.
Ik weet nu al dat ik tantissimo heimwee zal hebben als ik terug in België zal zijn.
Dus hier laat ik jullie weer en ik ga nog een beetje gaan genieten van La Dolce Vita a Pisa.:)
Ciaooo!!

xx Nana

P.S.: Correctie: dit is GEEN voetbadje:

Un bidet
Voor meer informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bidet
(Met dank aan Tristan:-))



1 opmerking:

  1. Gaaaaaa! What's that pic with me looking drunk?? I wasn't drunk, I swear... it's just a pavlovian reaction against the camera's flash!
    Anyway, The other girl's name was Laura, not Nora :D ahahah, we hung out with them for three days and you discover now her real name! You're so funny :P

    BeantwoordenVerwijderen